A Descriptive Catalogue of Indian Astronomical Instruments

Sarma, Sreeramula Rajeswara

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Abstract

Die großen gemauerten Instrumente, die Sawai Jai Singh entwarf und in seinen fünf Observatorien im frühen 18. Jahrhundert errichten ließ, sind der Höhepunkt eines langen Entwicklungsprozesses in der astronomischen Instrumentierung. Aber welche astronomischen Instrumente wurden vor Jai Singhs Zeit in Indien benutzt? Sanskrit-Texte über Astronomie beschreiben die Konstruktion und Verwendung verschiedener Arten von Instrumenten. Sind welche in Museen erhalten? Diese Frage führte mich ein Vierteljahrhundert lang zur Erkundung von fast hundert Museen und Privatsammlungen in Indien, Europa und den USA.

Dieser Katalog beschreibt jedes Instrument im Zusammenhang mit den verwandten Exemplaren und legt dabei besonderen Wert auf das Zusammenspiel von Sanskrit- und islamischen Instrumententraditionen. Daher ist jeder Instrumententyp in einem separaten Abschnitt organisiert, der durch die Buchstaben des Alphabets identifiziert wird. Diese Abschnitte beginnen jeweils mit einführenden Aufsätzen zur Geschichte des Instrumententyps und seiner Varietäten, gefolgt von einer vollständigen technischen Beschreibung jedes einzelnen Exemplars mit kunsthistorischen Anmerkungen. Darüber hinaus werden alle eingravierten Daten so weit wie möglich wiedergegeben und interpretiert. Auf etwa 4300 Seiten enthält er 600 Einträge mit einleitenden Aufsätzen und langen Auszügen aus zwei wichtigen Sanskrit-Texten, nämlich Mahendra Sūris Yantrarāja und Padmanābhas Dhruvabhramādhikāra, zusammen mit englischer Übersetzung.

Translation of abstract (English)

The large masonry instruments designed by Sawai Jai Singh and erected in his five observatories in the early eighteenth century mark the culmination of a long process of development in astronomical instrumentation. But what kind of astronomical instruments were used in India before Jai Singh’s time? Sanskrit texts on astronomy describe the construction and use of several types of instruments. Are any of these extant in museums? Such questions led me to an exploration of nearly a hundred museums and private collections in India, Europe and USA for about a quarter century. The present catalogue is the outcome of this exploration.

This catalogue describes each instrument in the context of the related extant specimens, while laying special emphasis on the interplay between Sanskrit and Islamic traditions of instrumentation. Therefore, each instrument type is organized in a separate section identified by the letters of the alphabet. These sections begin with introductory essays on the history of the instrument type and its varieties, followed by a full technical description of every specimen, with art historical notes. Moreover, all engraved data are reproduced and interpreted as far as possible.

In some 4300 pages, it contains 600 entries, with introductory essays and long extracts from two important Sanskrit texts, namely Mahendra Sūri’s Yantrarāja and Padmanābha’s Dhruvabhramādhikāra, along with English translation.

Document type: Book
Publisher: Sreeramula Rajeswara Sarma
Place of Publication: Düsseldorf
Date: 2018
Version: Secondary publication
Date Deposited: 7 March 2018
ISBN: 978-3-946742-42-5
Number of Pages: 4308
Faculties / Institutes: Miscellaneous > Individual person
DDC-classification: General history of Asia Far East
Controlled Subjects: Indien, Astrolabium, Himmelsglobus, Quadrant <Astrologie>, Sonnenuhr, Wasseruhr
Uncontrolled Keywords: Astrolabien, Himmelsgloben, Quadranten, Sonnenuhren, Wasseruhren / Astrolabes, celestial globes, quadrants, sundials, water clocks
Subject (classification): Indology
Countries/Regions: India
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